Monday 30 January 2012

Kelebihan Selawat Syifa'


اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمدٍ طِبِّ الْقُلُوْبِ وَدَوَآئهَا
وَعَافِيَةِ الْأَبْدَانِ وَشِفَآئِهَا وَنُوْرِ الْأَبْصَارِ وَضِيَآئِهَا
وَعَلَى آلِهِ وَصحْبِهِ وَسَلِّمْ
Terjemahan:
“Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, Muhammad s.a.w. yang menyembuhkan hati-hati, penawarnya dan kesejahteraan badan, kesembuhan juga cahaya penglihatan dan berilah rahmat keberkatan dan kesejahteraan atas keluarga dan sahabatnya”



Khasiat: Sebagai doa untuk menyembuhkan pelbagai jenis penyakit. Dibaca pada air dan boleh dibuat minum. Khasiat Selawat Syifa' ini, apabila dibaca setiap hari, maka :

1. Kesihatan jasmani dan rohani.
2. Diberi keselamatan di dunia dan akhirat.
3. Hati menjadi tenang.

2 comments:

  1. Siapa yang mereka selawat syifa ? Siapa pula yang mereka fadilat atau khasiat salawat ini ?

    ReplyDelete
  2. Kelebihan Selawat: Dalil Hadis Nabi S.A.W:

    Sabda Nabi Muhammad s.a.w. : "Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh selawat dan Allah menghapus sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya.
    (Riwayat Ahmad, Nasai dan Al Hakim)

    Nabi s.a.w bersabda: “Orang yang lebih berhak mendapat syafaatku pada hari kiamat ialah oarang yang lebih banyak selawatnya kepadaku.”
    (Ibn Mas’ud r.a)

    Telah bersabda Junjungan Nabi s.a.w. : " Orang yang bakhil itu adalah orang yang ketika mana aku disebut di sisinya dia tidak mengucapkan sholawat ke atasku." Hadits diriwayatkan oleh Imam at-Tirmidzi daripada Baginda 'Ali r.a. dan dihukumkannya sebagai hasan shohih.

    ReplyDelete