-Syeikhuna Maulana Hussin bin Abdul Qodir (ULAMAK HADIS)
-Hampir 30 tahun menetap di Malaysia.
-Maulana Hussin sangat alim Hadis , beliau memiliki Sanad Hadis hingga kepada
Imam Bukhari, Imam Mazhab empat dan terus bersanad kepada Rasululullah S.A.W .
-Beliau sekarang mengajar di pondok-pondok sekitar Kelantandan seluruh Malaysia.
-Beliau berguru dengan anak murid kepada al-Muhaddist Syeikh Zakaria bin Muhamad bin Yahya al-Kandahlawi al-Syahranpur (Sanad Riwayat Ayat manzil).
Syeikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya al-Kandahlawi
RIWAYAT HIDUP:
Al-Syeikh Maulana
Muhammad Zakariyya bin al-Syeikh Maulana Muhammad Yahya bin al-Syeikh Maulana
Muhammad Ismail adalah dari keluarga yang memiliki asal usul yang mulia ini di
mana salasilah beliau bertemu dengan Saidina Abu Bakr al-Siddq r.a seorang sahabat
yang paling Nabi Muhammad s.a.w. kasihi. Beliau telah dilahirkan pada jam 11.00
malam pada malam bulan Ramadhan yang ke sebelas tahun 1315 Hijriah bersamaan 12
Februari 1898 Masihi di dalam suasana yang terbaik pada ketika itu di mana
amalan soleh mengatasi kemungkaran dan masayarakat di tempatnya berpegang teguh
dengan ajaran agama. Pada masa kelahiranya al-Syeikh Maulana Muhammad Yahya
menjawat jawatan sebagai tenaga pengajar di Madrasah Mazahir al-Ulum,
Saharanpur.
al-Syeikh Abu Hassan
Nadwi memberi komentar bahawa al-Kandalawi ditaqdirkan lahir di dalam keluarga
yang alim dan warak serta istiqamah dalam menjalankan seluruh perintah Allah
s.w.t ini terbukti apabila mereka mempunyai jiwa yang teguh serta kental, sabar
dalam menghadapi kesusahan dan bersyukur ketika menerima kurniaan yang
mengembirakan. Nenek Maulana merupakan seorang hafizah al-Quran di mana beliau
telah menamatkan hafalan keseluruhan al-Quran ketika mengasuh ayahanda Maulana
Muhammad Zakariyya.
KELUARGA:
al-Kandahlawi
dibesarkan di dalam sebuah keluarga yang zuhud dan sederhana. Ibu bapa serta neneknya
sangat menyayanginya dan mempunyai aspirasi yang tinggi bagi menjadikan beliau
seorang insan yang benar-benar beriman kepada Allah s.w.t dengan memiliki ilmu-ilmu
agama dan tidak mencintai dunia sehingga bakhil dalam membelanjakan harta di
jalan Allah s.w.t dan menjual ilmu agama bagi mendapatkan keuntungan dan
kesenangan duniawi yang sementara. Ayahandanya mempunyai kaedah dan caranya
yang tersendiri dalam memastikan beliau memiliki ciri-ciri kepimpinan yang
intelektual, keterampilan yang progresif dengan paduan antara akhlak dan
kewibawaan Rasulullah s.a.w. Tamparan, tengkingan dan pukulan yang menyakitkan
lagi memedihkan daripada ayahnya merupakan perkara biasa bagi dirinya sehingga
beliau menyatakan dalam kitabnya Aap Beeti berkat dan hasil daripada pukulan
ayahandaya serta kesabaran dan ketabahan beliau menghadapinya adalah faktor
tercetusnya kebijaksanaan dan kepakaran beliau dalam ilmu agama khususnya dalam
bidang hadis. Beliau beruntung disebabkan sempat hidup sezaman dengan al-Imam
al-Rabbani al-Syeikh al-Gangohi dan berpeluang bergaul serta bermuamalah dengan
al-Gangohi juga ulama yang lain. Oleh itu beliau telah memperolehi keberkatan
menerusi doa dan keberkatan daripada para ulama yang berpegang teguh dengan
agama Allah s.w.t yang maha suci yang terdiri daripada golongan fuqaha,
muhaddithin dan mereka yang hatinya hampir dengan Allah s.w.t. Oleh yang
demikian keadaanya, al-Kandahlawi berpotensi besar menjadi seorang pemuda yang
soleh, bertaqwa, berkarisma menarik serta memiliki hati sanubari yang suci dan
murni dengan terpelihara daripada anasir-anasir yang boleh merosakkannya dengan
berperisai dengan kubu yang kukuh.
Semasa beliau berumur 19 tahun Allah s.w.t
telah menetapkan ayahandanya pulang ke rahmatullah pada 10 Zul al-Qacedah 1334
H yang mana beliau mewariskan kepadanya sebuah kedai buku. Dengan perniagaan
buku tersebut ayahandanya menyara kehidupan mereka sekeluarga mekipun
ayahandanya berkerja sebagai guru di Madrasah Mazahir al-‘Ulum, Saharanpur
beliau tidak mengambil sebarang upah atau gaji bulanan walaupun telah didesak
beberapa kali untuk menerimanya kerana niatnya yang suci dan murni semata-mata
untuk mendapatkan keredhaan dan keampunan Allah s.w.t. Dengan kematian ayahnya
juga sebagai guru dan mentornya beliau terpaksa berdikari dan mencari sumber
pendapatan sendiri bagi menyara diri dan keluarganya.
Kehidupan beliau sibuk dengan perkara-perkara yang bermanfaat yang
berlegar di sekitarnya. Beliau menjaga masanya setiap detik dan ketika. Selepas
beliau solat fajar beliau duduk sekejap. Beliau sibuk berzikir dan berdoa
dengan himpunan doa masnun. Kemudian beliau balik ke rumahnya dan duduk bersama
orang ramai sambil minum teh tanpa sarapan dan makan. Kemudian beliau masuk ke
biliknya dan sibuk mengulangkaji dan mengarang. Pada masa ini tidak ada
sesiapapun yang menziarahinya kecuali orang yang ingin belajar atau mereka yang
datang sebagai tetamu. Biliknya lengang dari segala macam perhiasan dan
seseorang itu akan terasa berat hati untuk menyusahkan beliau dengan
menziarahinya dan berurusan dengan kesibukannya. Selepas solat Zohor beliau
sibuk dengan menulis risalah dan jarang sekali beliau tidak melakukan demikian.
Kemudian beliau keluar untuk mengajar. Beliau sibuk mengajar selama 2 jam
sebelum solat asar. Selepas solat asar beliau duduk bersama orang ramai dan
memberi mereka minum teh dan mereka terdiri daripada bilangan orang yang besar.
Orang yang menziarahinya menyangka beliau mengadakan kenduri kecil tetapi ia
adalah perkara biasa. Selepas solat Maghrib beliau sibuk dengan amalan-amalan
sunat dan wirid. Biasanya beliau tidak makan malam kecuali untuk meraikan
tetamu yang besar. Beliau seorang yang pintar membahagiakan waktu antara masa
mengulangkaji, mengarang buku ilmiah, menyambut tetamu dan lain-lain lagi.
Semua itu tidak menyibukkannya dari kesibukan dengan tuhannya, berseorangan
untuk beribadat, bermunajat, mendidik para pelajar dan tidak menyibukkan
daripada mengahdiri perhimpunan besar jemaah tabligh serta tidak menyibukkan
daripada mengarang kitab dan surat-surat di dalam pengislahan dan mengajak
manusia kepada ajaran Allah yang sempurna.
PENDIDIKAN:
Pendidikan al-Kandahlawi bermula pada tahun 1325 H-1907 M hingga tahun 1336
H-1917 M. Di antara masyaikh yang telah menjadi guru dan pembimbing beliau
ialah ayahandanya sendiri al-Syeikh Maulana Muhammad Yahya bin al-Syeikh
Maulana Muhammad Isma’il, bapa saudaranya al-Syeikh Maulana Muhammad Ilyas,
Syeikh Saharanpuri, Maulana ‘Abd al-Wahid Sanbuli, Maulana ‘Abd al-Latif dan
ramai lagi. Beliau belajar membaca dengan Hakim ‘Abd al-Rahman Muzaffarnagar
dan menghafal al-Quran melalui bimbingan ayahandanya serta belajar buku parsi
dan asas bahasa Arab dengan bapa saudaranya al-Syeikh Maulana Muhammad Ilyas.
Bapanya menitikberatkan pendidikan dan mengambil kira mengenainya sehingga
al-Kandahlawi disuruh membaca setiap apa yang telah dihafalnya daripada
al-Quran al-Karim sebanyak 100 kali dan melarang beliau dari bercampur-gaul
dengan orang ramai. Beliau tinggal bersama ayahnya di rumah al-Syeikh Gangohi
sehingga 8 tahun. Kemudian beliau bersama dengan bapanya pergi ke Mahazhir
al-Ulum, Saharanpur menetap di sana di mana bapanya merupakasan salah seorang
tenaga pengajar di situ.
Sebelum memulakan pengajian hadis, bapanya
al-Syeikh Maulna Muhammad Yahya akan mandi dan solat dua rakacat. Semasa berada
di sini, minat al-Kandahlawi terhadap ilmu hadis semakin menebal ini
menyebabkan beliau menjadikan hadis sebagai fokus dan matlamat utama kehidupan
yang perlu dikuasainya seperti mana leluhurnya telah perolihi. Di bawah
bimbingan dan tunjuk ajar bapanya beliau mahir dalam pengaplikasian Bahasa
Arab, nahu, ilmu morfologi, kesusasteraan dan ilmu mantik. Bapanya al-Syeikh
Maulana Muhammad Yahya mengajarnya kutub sittah dari pada awal hingga akhir,
manakala al-Syeikh Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri mengajarnya sahih
al-Bukhari dan sunan al-Tirmidhi buat kali kedua.
Semasa
di alam persekolahan lagi al-Kandahlawi telah mula berjinak dalam arena
penulisan di mana beliau menjadi penulis dan penyunting kitab Baz al-Majhud
syarah Sunan Abu Daud hasil karya al-Syeikh Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri.
Al-Kandahlawi berguru dengannya sehingga beliau meninggal dunia di Madinah
al-Munawwarah pada 1346 H. Jenazah beliau dikebumikan di tanah perkuburan
Baqi’. Sebelum wafat al-Saharanpuri telah menyatakan hasratnya kepada
al-Kandahlawi supaya membantunya menghasilkan sebuah kitab Syarah Sunan Abi
Daud yang diberi nama Baz al-Majhud ini kerana beliau tidak terdaya
menghasilknya sendiri disebabkan faktor usianya yang telah lanjut dan uzur
serta ganguan angota badannya yang kerap kali bergetar dan mengigil, halangan
sebegini menyukarkannya menyiapkan kitab ini secara perseorangan.
Kitab-Kitab Syeikhul Hadis Muhammad Zakariyya
Hasil Karangan Syeikhul Hadis Muhammad Zakariyya
Rumah Syeikhul Hadis Muhammad Zakariyya |
No comments:
Post a Comment