Nama Sebenar: Muhammad Yusuf bin Ahmad
Muhammad
Yusuf bin Ahmad atau lebih dikenali sebagai Tok Kenali (1868 – 1933)
ialah seorang tokoh tokoh ‘Ulama’ , guru, tokoh pembangun pemikiran umat
Islam di dunia sebelah sini, di awal abad ke-20. Beliau seorang alim
Rabbani yang dalam hidupnya banyak berpandukan kitab Suci Al-Quran
disamping Sunnah Nabi Shallallaahu alaihi wasallam. Beliau disebut juga
sebagai seorang yang memilih hidup sederhana . dan juga seorang wali
keramat dan mendapat ilham daripada Allah dan ilmu laduni (Ilmu Kurniaan
Ilahi tanpa belajar).
Tokoh Besar Ulama Kelantan
Bagi
seseorang yang mengkaji sejarah tanah air, lebih-lebih lagi menyelidiki
“sejarah kelantan’ maka dia secara langsung atau tidak, akan menemui
nama Tuk kenali’. Mengikut perkembangan sejarah, Tuk Kenali adalah
merupakan seorang pembangun fikiran umat Islam di dunia sebelah sini
menerusi pengajaran kepada murid-murid yang bertebar padabeberapa tempat
di Alam Melayu, juga melalui fikiran-fikirannya yang membina menerusi
majalah “Pengasuh”, keluaran Majlis Agama Islam dan Adat istiadat Melayu
kelantan dan majalah “Al-Hikmah” sebuah majalah pengatahuan yang antara
lain yang sedang bersemarak di masa ini.
Sesuatu
perkara yang menarik perhatian kita ialah perjuangan dan penghidupan
Tuk kenali adalah agak nyata. Beliau banyak menerima pengaruh dari
ajaran-ajaran Failasuf islam Al-Iman Ghazali , (1058-1111M) seorang
pembangun dan pembina fikiran umat Islam yang banyak membuat pembaharuan
dalam acara mengupas soal-soal agama berdasarkan ajaran-ajaran kitab
suci Al-Quran dan hadis di samping memperoleh ilmu ladunni di zaman
silam. Melihat kepada perjuangannya, kita mendapati cara perjuangannya
hampir-hampir sama dengan perjuangan Syaikh Muhammad Abduh (1849-1905M),
seorang pembawa pembaharuan pemikiran umat Islam yang meletakkan kitab
Al-Quran sebagai asas perjuangannya dan perjuangannya adalah secara
melyeluruh menyedar dan membina masyarakat dalam aspek hidup, agama,
ilmu pengatahuan, politik, sosial ekonomi dan lain-lain yang secara
kebetulan di masa Tuk kenali berada di kota Suci Makkah dan semasa
beliau melawat ke Mesir 1322H (1904M) merupakan akhir zaman Syaikh itu.
Kelahiran Tok Kenali
Beliau
dilahirkan di Kampung Kenali, Kubang Kerian, Kota Bharu, Kelantan
kira-kira pada tahun 1287H (1870M*) dengan nama Muhammad Yusof (pernah
disebut sebagai Awang sahaja) iaitu di penghujung pemerintahan Sultan
Muhammad II (1837-1886M). Bapanya seorang petani bernama Ahmad, manakala
Fatimah, ibunya adalah seorang insan yang sopan dan bercita-cita tinggi
dan murni.
Latar Belakangnya
Muhammad
Yusoff dilahirkan dalam keluarga yang sederhana, dan ini adalah
membentukkan sifat peribadinya yang tidak menonjol. Bapanya seorang
petani manakala ibunya bagaimana kebiasaan orang-orang di kampungnya
adalah bekerja menolong pekerjaan suaminya.
Sebelum
melanjutkan pelajaran ke luar negeri, Muhammad Yusof telah mula belajar
pada datuknya sendiri Encik Salleh (Tok Leh) iaitu dalam pelajaran
membaca kitab suci Al-Quran dan pelajaran tulis-menulis. Sesudah itu dia
menyambungkan pelajaran ke masjid Besar Al-Muhammadi, Kota Bharu dan
tempat-tempat pengajian lain di sekitar kota Bharu dalam pelajaran
Bahasa Arab, nahu, saraf juga pengetahuan agama.
Isterinya
ialah Cik Ruqayyah Mahmud. Beliau dikurniakan empat orang anak, iaitu
Ahmad, Muhd Shaalih, Mahmud dan Abdullah Zawaawi. Keempat-empat anak Tok
Kenali kesemuanya mengikut jejak langkah ayah mereka dengan bergelar
Tok Guru.
Perlu
disebutkan bahawa datuknya adalah seorang yang lebai, warak, mempunyai
sedikit sebanyak ilmu-ilmu agama untuk panduan hidup, seorang yang
mempunyai kesedaran, mematuhi peraturan-peraturan agama dan gemar
berbuat ibadat semata-mata mencari keredaan Allah.
Bapanya
meninggal dunia sewaktu umurnya baru meningkat 5 tahun. Beliau dilantik
di bawah pengawasaan datuknya menyebabkan pengaruh bapanya kurang
terasa dalam corak hidupnya. Di samping itu, nenek perempuan tirinya,
Tuk Mek ngah turut memberikan pendidikan yang baik kepadanya termasuk
pengawasan terhadap punca-punca makanan yang hendak disajikan.
Menurutnya pengaruh-pengaruh makanan-makanan yang haram adalah membawa
akibat yang buruk dalam penghidupan di dunia ini, lebih-lebih lagi di
akhirat.
Menyambung Pelajaran Ke Kota Bahru
Sewaktu
berusia antara sembilan ke sepuluh tahun, Muhammad Yusof telah
mengambil langkah bagi menyambung pelajarannya ke Kota Bharu. Tempat
pertama yang ditujunya ialah ke masjid Al-Muhammadi, di mana terdapat
beberapa orang guru agama dan beratus-beratus orang murid dari seluruh
ceruk Negeri Kelantan menyembung pelajaran mereka ke sini. Sekitar
masjid besar ini, dewasa ini penuh dengan pondok-pondok (asrama)
penuntut.
Dalam masa menuntut di sini beliau berguru kepada Tuan Haji Wan Ismail (ayahnda Datuk Perdana Menteri Paduka Raja,
Kelantan, Dato' Nik Mahmud) Beliau belajar bersama-sama Encik Idris
yang kemudiannya menjadi “Mufti Kerajaan Kelantan”’ Selain iatu beliau
berguru kepada Tuan Guru Hj. Ibrahim, penambang (Mufti kerajaan
Kelantan) Syaikh Muhammad Ali bin Ab. Rahman (Wan Ali) Kutan dan kepada
Tuan Guru Padang (Hj. Ahmad) Kota Bharu.
Melanjutkan Pelajaran Ke Tanah Suci Mekah
Sebagai
seorang pelajar, Tok Kenali telah menaruh cita-cita yang kuat untuk
melanjutkan pelajaran ke Mekah. Pada tahun 1887M (1305H). Menjelang
umurnya kira-kira 18 tahun, Tok Kenali menjejak Tanah Suci Mekah untuk
meninggikan pelajaran agamanya di samping menunaikan rukun islam yang
kelima, ibadat Haji iaitu sesudah enam bulan mengalami kesusahan di
Lautan Hindi disebabkan kerosakan kapal yang ditumpanginya.
Pulang ke Tanah Air
Pada
tahun 1909M (1327 H) iaitu sesudah menjalani pengajian selama 22 tahun
di tanah suci mekah, maka Tuk kenali pun pulang ke tanah air iaitu ke
Kelantan seterusnya pada tahun 1911M (1329M) beliau mula membuka pondok
Kenali, sebuah tempat pengajian yang kemudiannya menjadi pusat pengajian
agama di semenanjung ini. Dua tahun kemudian , beliau menjadi guru di
masjid Besar Al-Muhammadi, kota Bharu yang waktu itu menjadi pusat
pengetahuan agama terbesar di kelantan, malahan juga dikenali di
Semenanjung sebagai Serambi Mekkah.
Murid-murid
dari seluruh kelantan telah membanjiri pondok-pondok yang terletak
berderet-deret di sepanjang jalan di kawasan masjid dan di kawasan
Kubang Pasu. Selain itu, bukan sedikit murid-murid dan pelajar-pelajar
dari luar negeri datang yang menceduk pengetahuan agama daripada
guru-guru yang terkenal . Selain daripada Tuk kenali, mereka belajar
pada Tuan Guru Hj. Nik Abdullah, Tuan Guru Hj.Idris (yang kemudiannya
berjawatan “Mufti kelantan) dan lain-lain.
Memandang
hak-hak kemasyarakatan di kampung sendiri perlu pula dititik beratkan,
maka Tuk kenali terpaksa pula menetap di kampungnya sendiri iaitu
sesudah lima tahun mengajar di Masjid Besar Al-Muhammadi. Dewasa itu
pondok kenali kembali bersemarak sehingga namanya termasyur ke serata
ceruk rantau Semenanjung ini, malah sampai ke Indonesia (terutama
Sumatera) kemboja, Patani dan lain-lain. Jumlah pelajar-pelajar yang
menetap di asrama (Pondok) meningkat 400 orang suatu jumlah yang besar
dalam pertumbuhan pengajian Islam dikala itu.
Dalam
menjalankan tugasnya, Tuk kenali menetapkan beberapa buah kitab
pelajaran (teks) dalam berbagai-bagai jurusan, iautu pengajian Bahasa
dan pengetahuan-pengetahuan Agama islam dalam berbagai-bagai peringkat
pelajaran. Beliau sendiri banyak mengambil peranan dalam mengembangkan
pengetahuan Bahasa Arab, manakala pelajaran-pelajaran lain
diperkembangkannya selaras dengan kehendak-kehendak masyarakat dewasa
itu. Murid-murid beliau yang telah matang dalam pengajiannya dilantiknya
menjadi kepala telaah (guru Kumpulan) disamping itu, kitab-kitab agama
dalam tulisan jawi diajarkan juga kepada pelajar-pelajar dan orang-orang
kampung. Menerusi pengajian-penjagian kepada orang-orang dewasa inilah
lahirnya cerita-cerita tauladan yang kadang-kadang mengggelikan, sebagai
suatu cara untuk menarik perhatian murid-murid kepada pelajaran yang
sedang ditumpukan. Suatu hal yang agak luar biasa bahawa dalam masa
mengajar itu, Tuk kenali mengajar tanpa kitab, di hadapannya tiada
kitab-kitab pelajaran sedangkan muridnya mempelajarinya dengan
menggunakan kitab. Inilah menunjukkan bahawa Tuk kenali adalah seorang
yang mempunyai daya ingatan yang kuat.
Kemasyuhuran
Tuk kenali telah menarik ramai pelajar Islam dari serata ceruk
semenanjung. Antara mereka ini ada yang telahpun mempunyai kematangan
dalam pengetahuan Agama islam datang untuk mengenal wajah dan mengikuti
sebahagian pelajaran yang diajar oleh Tuk Kenali. Antara mereka ada yang
datang kira-kira seminggu, sebulan, tiga atau empat tahun seterusnya.
Ini bergantung kepada keadaan masing-masing, sebab di antara mereka ada
yang sudahpun bekerja sebagai guru agama. Qadi atau sebagainya. Untuk
meminta Tuk Kenali membaca kitab, cukuplah dengan meminta izin beliau di
mana si peminatnya sendiri yang akan disuruh membacanya di hadapan
kumpulan pelajar-pelajar. Sesudah itu Tuk kenali memainkan peranan
memberi kefahaman dan mensyarahkan isi kitab itu, juga memberi
peluang-peluang bertanya.
Menghembus Nafas Terakhir
Setelah
kira-kira 65 tahun menyedut udara dunia ini, maka Tuk kenali pun
dipanggil tuhan, kekasihnya iaitu pada Ahad 19 November 1933M, berikutan
suatu penyakit di kakinya.
Majalah “Pengasuh” keluaran 11 disember 1933M. Mencalitkan berita tentang kematian Tuk kenali antara lain berbunyi; “ kembali ke Darul-Baqa 1352 yang meredupkan alam Kelantan dendan dukacita. Innalillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun:.
“Hari
wafatnya; dilawati oleh tidak kurang daripada 2,500 orang dan
disembahyang jenazahnya lebih daripada 1,000 orang dan disembahyang
jenazahnya lebih seribu orang yang khalis liwajhillaahi Ta’ala.
Tuk
Kenali dikebumikan di perkuburan yang sekarang terkenal dengan nama
Kubur Tuk Kenali’ kilometer 5 jalan Pasir Puteh, Kota Bharu, tidak jauh
dari istana negeri. Kuburnya selalu dizarahi oleh Duli yang maha Mulia
Al-marhum Sultan Ibrahim (nenekanda kepada Duli Yang mulia Sultan Ismail
Putera Sekarang) apa lagi oleh ramai terutamnya bekas murid-murid
beliau yang ada berselerak di negeri ini, juga oleh pelawat-pelawat.
Dari desa pergi ke kota mencari sahabat nan berbudi kematiannya tanpa mewarisi harta tapi meninggalkan ilmu dana bakti.
Jawatan-jawatan Tok Kenali
Tuk
kenali ada di antara orang-orang yang memikul tugas dan jawatan
terpenting dalam perkembangan pengajian islam dan pertubuhan kebudayaan
timur yang berteraskan islam di negeri Kelantan berdasarkan
jawatan-jawatan yang pernah disandangnya sebagai berikut:
1. Ahli Majlis Ulama Islam Kelantan (7 Disember 1951- 19 November 1933).
2. Ketua Pelajaran Agama (Pengarah Bahagian Ilmu Agama. Bertanggungjawab memimpin Madrasah Muhammadiyyah dan penerbitan buku teks.
3. Ketua Pengarang pertama majalah Pengasuh (lidah rasmi Majlis Agama Islam Kelantan dikeluarkan setiap Isnin, dijual 10 sen senaskah).
4. Anggota Majlis Agama Islam Kelantan dan Adat Istiadat Melayu Kelantan.
5. Pengasas Jamiyyah al-Ashriyyah - kumpulan ilmiah membincangkan isu agama dan semasa.
6. Penterjemah kitab dari Bahasa Arab ke Bahasa Melayu.
7. Guru agama di Masjid Besar al-Muhammadi, Kota Bharu.
8. Penasihat agama kepada Datuk Perdana Kelantan (Menteri Besar).
9.0 Kegiatan-kegiatan dan Jasa Tok Kenali
Selain
daripada mengajar, Tuk Kenali juga bergiat dalam lapangan-lapangan yang
berhubung dengan kemajuan agala dana kebudayaan islam. Datu Paduka
menteri Paduka Raja (Tuan haji mahmud bin ismail) dengan nasihat beliau
telah dapat membentuk Majis Agama Islam dan Adat istiadat melayu
kelantan pada 24 Disember 1915M (17 Safar 1334H). Ini adalah satu jasa
yang dapat dilihat buktinya sampai sekarang.
Semasa
hendak mengeluarkan majalah pengasuh 1918M iaitu warta majlis Agama
islam dan Adat Istiadat Melayu kelantan. Tuk kenali telah dipilih untuk
menjadi ketua pengarang kehormat . pada mulanya majalah ini dikeluarkan
berupa lembaran akhbar yang mempunyai bidang besar, diterbitkan setia
hari Isnin, senaskah berharga 10 sen. Penerbitan majalah ini juga adalah
daripada saranan dan dorongan-dorongan beliau.
Selain
itu beliau telah ditugaskan oleh pihak majlis Agama Islam kelantan
untuk menterjemahkan Tafsir Al-Khazin yang bertajuk “Lubaab at-Ta,wiil
fil Ma’aani At-Tanzil” ke dalam bahasa melayu. Tugas berat ini telah
dijalankan oleh beliau dan sebahagian daripada tafsir Al-khazin telahpun
siap diterjemahkan. Sayangnya, naskah ini tidak dapat dikesan sehingga
sekarang.
Juga
tidak dapat dilupakan bahawa majalah Al-Hikmah (lahir 1 julai 1923M) di
mana ketua Pengarang dan penerbitnya yang berbahagia tuan hj. Ahmad bin
Ismail (Datuk Lela negara) adalah kerap menerima nasihat-nasihat dan
fikiran-fikiran yang berguna daripada Tuk kenali. Majalah pengetahuan
ini diterbitkan tiga kali sebulan . pejabat penerbitan ini selalu
didatangi oleh Tuk kenali danaa merupakan salah satu tempat beliau
membaca surat-surat khabar dan majalah dewasa itu.
Tuk
kenali adalah seorang pencinta ilmu pengetahuan. Hal ini ternyata
sekali dalam sejarah hidupnya . Beliau juga pernah menyimpan sebuah buku
cetera Raja Muda . salah sebuah buku sejarah kelantan yang penting.
Buku ini kemudiannya telah diberikan kepada pengaranag buku Hikayat Seri
kelantan.
-
dalam kegiatan kemasyarakatan pula , beliau telah melancarkan suatu
getakan perhimpunan umat islam yang di namakan ‘Jam ,iyyatul Asriyyah]
‘[Perhimpunan semasa] yang kerap membicangkan perkara-perkara hangat
dalam masyarakat [Politik] , pebincangan=perbincangan ilmu dan
perhimpunan kerana ibadat. Sebagai megekal gerakan tersebut ,maka satu
bangunan telah didirikan di tebgah-tengah ibu kota dengan nama yang
sama, terletak di Jalan Tengku Petra Semarak , Kota Bharu.
Perkembangan Pondok Sekolah Agama dan Sekolah Melayu
Sistem
persekolahan yang diutaamakan oleh Tuk kenali dalam masa hayatnya ialah
sistem pondok, Sistem pondok yang menggunakan bahan-bahan pelajaran
yang berdasarkan kitab dengan mengkelas-kelaskan kitab kepada pengajian
peringkat rendah, menengah atas dana tinggi yang dipelajari secara
berkelompok (berhalqah) di masjid atau madrasah (balaisah) . Manakala
pelajar-pelajar yang tinggal di pondok-pondok (Asrama) di bawah
bimbingan Tuk kenali, telah melahirkan beberapa orang tokoh ulamak.
Tuan-tuan guru (tok guru_, pendakwah, pengarang yang terkenal yang
datang dari beberapa tempat di seluruh tanah Melayu , sumatera, kemboja
dan lain-lain.
Guru-guru
pondok lepasan kenali inilah kemudiannya tersebar keseluruhan rantau
ini di mana mereka menghidupkan pula sistem pondok.
Adalah
agak luar biasa, di samping menggalakkan sistem pondok, Tuk kenali
sebagai pencinta ilmu, tidaaklah menghalang wujudnya sistem
persekolahan.
Tertubuhnya Agama islam dan adat istiadat melayu kelantan padaa tahun 1915M yang sudahpun mempunyai rancangana mendidikan sekolah-sekolah Agama islam di kelantan , adalah juga dengan mendapat nasihat daripada Tuk kenali. Maka pada 5 Ogos 1917M ditubuhkan sebuah Sekolah Agama berbahasa pengantar melayu yang menitik beratkan Bahasa Arab, dengan nama “Al-Madrasah Al-Muhammadiyyah Al-Kilantaniyyah”. Sekolah ini juga mengadakan pelajaran bahasa inggeris di sebelah petangnya.
Tertubuhnya Agama islam dan adat istiadat melayu kelantan padaa tahun 1915M yang sudahpun mempunyai rancangana mendidikan sekolah-sekolah Agama islam di kelantan , adalah juga dengan mendapat nasihat daripada Tuk kenali. Maka pada 5 Ogos 1917M ditubuhkan sebuah Sekolah Agama berbahasa pengantar melayu yang menitik beratkan Bahasa Arab, dengan nama “Al-Madrasah Al-Muhammadiyyah Al-Kilantaniyyah”. Sekolah ini juga mengadakan pelajaran bahasa inggeris di sebelah petangnya.
Jadi,
Tuk Kenali sebagai Ketua Pelajaran Agama Islam di Kelantan adalah
memainkan peranan dalam pembukaan dan perlaksaan sekolah ini. Sekolah
ini lebih dikenal dengan nama “ Sekolah Agama Majlis”.
Kemudian
pada tahun 1937 bila lahirnya sekolah aliran bahasa arab di Majlis
dengan nama “Majlis Al-Muhammadiyyah Al-Arabiyyah” barulah Sekolah Agama
Majlis tadi bertukar nama dengan “Sekolah Melayu Majlis”, manakala
sekolah yang baru tadi disebut “Sekolah Arab Majlis”. Akhir sekolah
aliran melayu ini diserapkan secara beransur-ansur ke dalam Bahasa Arab
sesudah dia dipindahkan ke bangunan Maahad Al-Muhammadi sekarang (
sebagai ekoran daripada sekolah aliran arab tadi )
Keberkatan
usaha beliau ini membawa Syaikh Uthman Jalaludin Al-Kilatani membuka
sekolah arab Manaabi’ Ai-’Uluum, Bukit mertajam pada tahun 1934 (1353).
Demikian juga Tuan Guru Hj. Ali Salaahudin membuka madrasah Al-Falaah di
Pulau Pinang di mana kedua-dua madrasah ini lebih berbentuk pondok
(sistem pondok).
Di
samping itu beliau juga adalah dianggap sebagai pendorong pembukaan
sebahagian sekolah-sekolah Melayu di Kelantan ini seperti Sekolah Melayu
Kubang Kerian 1920M, Sekolah Melayu Mentuan, dan lain-lain. Beliau
tidaklah memusuhi pembukaan sekolah-sekolah seperti ini selagi pelajaran
yang diajar tidak menyelaweng daripada ajaran islam yang suci.
Tok Kenali dan Hal-hal Kemasyarakatan
Sewaktu
melancarkan pengajaran-pengajarannya, Tuk kenali didapati agak gemar
sekali membincangkan hal-hal politik tanah air. Semasa hayatnya Tuk
kenali tidak memisahkan politik daripada bidang pelajaran, malah beliau
tidak mengenal pemisahan antara. Agama islam yang difahami dengan
politik. Ini adalah merupakan suatu cara menyesuaikan pengajarannya
dengan masalah-masalah yang dihadapi masyarakat dengan alam keliling.
Kerana itu dalam pengajarannya beliau mengemukakan beberapa anjuran
melalui cerita-cerita tauladan yang berkesan antaranya: ikut bapamu,
tetapi takutkan Tuhan kuasailah pengetahuan agama dan politik ilmu itu
apa yang terguris dalam hati pengetahuan manusia terbatas. Mengaku salah
jika bersalah. Sunnah Tuhan sudahlah wajar biar mati adat, jangan mati
syarak. Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. Bertanya pada
yang tahu. Penjahat itu mencukupi dengan kejahatannya. Doa adalah
senjata orang mukmin. (Cerpen-cerpen Tuk Kenali” oleh AQHAS - halaman
76), Terbitan baru dengan tajuk cerpen-cerpen warisan Tuk Kenali).
Artikel disedut dari Tabung Amanah Tok Kenali
No comments:
Post a Comment